הוועדות שחקרו את הפרשה המורכבת והסבוכה של היעלמות של ילדי תימן, הסתמכו בחקירתן על מגוון של מקורות מידע ובעיקר על שני סוגים: עדויות וחומרים ארכיונים. בשעה שעדויות הן במקרים רבים מקור סובייקטיבי שנסמך על זיכרונות מלפני שנים רבות, מקובל לחשוב שחומרים ארכיונים שנוצרו בשעת האירועים עצמם, יש בכוחם לספק במקרים רבים מידע אמין. אולם מסתבר ששימוש בלתי זהיר במקורות ארכיונים יכול להוביל דווקא להטעיה ואף לגרום לעגמת נפש. דוגמה טובה לכך היא מקרהו של הילד יוחנן גמליאל.

ב-21 ביוני 2016 דנה ועדת חוקה חוק ומשפט בכנסת בחשיפת הפרוטוקולים של ועדת החקירה הממלכתית (ועדת כהן – קדמי). אחד הדוברים היה עו"ד יוסף גמליאל. בשנות התשעים פנה מר גמליאל לוועדת החקירה בעניין גורלו של אחיו הנעדר יוחנן, אך לא קיבל לטענתו תשובה מספקת. להוכחת דבריו הוא אמר לוועדה בכנסת: "השגנו את כרטיס החולה של אחי מבית החולים איתנים, שם הוא נפטר. הכרטיס נמצא אצלי מצולם, בכותרת שלו נאמר – נשלח הביתה – במירכאות, הביתה. ואחרי כן המילה 'לאן', עם שני סימני שאלה. אלינו הביתה הוא לא הגיע יוחנן". בסיום דבריו הוסיף "האם הוא נשלח הביתה? לאיזה בית? או שנשלח לבית הקברות..".

בתיק החקירה שהכינה ועדת כהן – קדמי עבור הנעדר יוחנן בן שמואל וטורקיה ג'מל (גמליאל), ניתן למצוא את הצילום מ'בית החולים איתנים', אותו תיאר יוסף:

 %d7%9c%d7%9b%d7%99%d7%93%d7%94

עיון במסמך המוצג מחזק כביכול את הטיעון של יוסף גמליאל. אולם מכיון שאין מדובר במסמך מקורי אלא בהעתק, עולה השאלה האם זהו אכן המסמך המדובר במלואו? והנה, עיון בתיק בית החולים המקורי, מלמד שהכנת ההעתק נעשתה ברשלנות והמסמך מכיל חלק ממסמך אחר – כרטיס של חולה אחר – גידה שלום (סלים) בן סלימן. הנה שני המסמכים כפי שהם מופיעים בתיק: 

%d7%9c%d7%9b%d7%99%d7%93%d7%942

כלומר התוספת החשובה והמכרעת "נשלח -הביתה- לאן? כלל אינה שייכת לתיק הרפואי של יוחנן גמליאל ואינה מעידה דבר על גורלו!

יתר על כן, בתיק הרפואי המקורי נמצאים גם החלקים האחוריים של הכרטיסים הרפואיים שאינם מופיעים בתיקי הוועדה, ובהם נחשף מידע נוסף רב חשיבות. הנה החלקים האחוריים של שני תיקי החולה המדוברים כפי שהם מופיעים בתיק המקור:

11%d7%9c%d7%9b%d7%99%d7%93%d7%94

 בכרטיס העליון נרשמה בשנית עובדת שחרורו הביתה של גידה שלום (סלים) בן סלימן. בגב הכרטיס השני של הנעדר יוחנן גמליאל נרשם בסעיף סיבת המוות: "כתוצאה מהסיבוכים הנ"ל".

וכך טיפול בלתי זהיר במסמך הארכיוני הוביל לטעות ולעגמת נפש לבני משפחתו של יוחנן גמליאל. 

קישור לתיק החקירה של יוחנן בן שמואל וטורקיה ג'מל גמליאל – עמוד 18.

קישור לתיק כרטיסי החולים מבית החולים איתנים 1950-1954 – עמודים 117-118.

אנו ממליצים לבני משפחות הנעדרים לעשות שימוש מקיף ועצמאי בחומר המגוון שנפתח כעת לשימוש הכלל.