דנספח ליומן לסמן – תמונות אחרות של מלחמת העולם הראשונה

בנוסף ליומנו של ליאו לסמן, מצאנו אוסף קטן של צילומים של מלחמת העולם הראשונה בתיק אחר בארכיון המדינה והחלטנו לצרף אותו כנספח ליומן לסמן

אחד מן האוספים המגוונים ומעניינים של ארכיון המדינה הוא אוסף הנשיא יצחק בן צבי. הנשיא השני, היה בעל עניין רב בנושאים הקשורים לארץ ישראל וחקר רבות בנושא השומרונים , הישובים היהודים בארץ ישראל (כדוגמת פקיעין), כתר ארם צובא ועדות ישראל . כמו כן, מכיל האוסף את ארכיון מכון יד יצחק בן צבי (שהעביר את הארכיון של הנשיא בן צבי לארכיון), ארכיון אשת הנשיא רחל ינאית בן צבי, וארכיונים אישים שונים של ידידי הנשיא, כדוגמת הארכיאולוג אליעזר סוקניק.

בתוך המסמכים והתצלומים השונים שבאוסף הגדול הזה נמצאו סדרת תצלומים שלא ברור מקורם (תיק פ 4122/16 ). לא ברור מי צילם אותם ומי בדיוק מופיע בהם ולמעט תצלום אחד, לא ברורה לחלוטין מסגרת הזמן בה צולמו. אף על פי כן, אלו תצלומים מרתקים, משום שאלו תצלומים שצולמו בחזית המערבית במלחמת העולם הראשונה, כנראה ע"י חייל או קצין גרמני יהודי והועברו ליד יצחק בן צבי או לנשיא בן צבי עצמו.

מהתצלומים מראים כפרים צרפתים הרוסים. על 2 מהם רשום: "בית בשפלת הווז'" הרי הווז' נמצאים בחבל לוריין והתנהלו בהם קרבות בקנה מידה קטן יחסית מאז פרוץ מלחמת העולם הראשונה (להבדיל ממחוזות כמו פיקארדי או שמפאן, שם התנהלו קרבות בקנה מידה גדול). בתצלומים נראים חיילים גרמנים בין ההריסות. על הכפר השלישי רשום Erain. מאחר וישובים עם שמות דומים נמצאים רק במערב צרפת, לא ברור אם זה שמו האמיתי של הכפר, או הכיתוב הגרמני של השם או כפר בשם זה שחרב ולא שוקם מאז מלחמת העולם הראשונה (הבדיקה שלי נעשתה בעזרת Google Maps).

תצלומים נוספים מראים מפקדה גרמנית – בחוץ לה ובפנים ומראים קצין גרמני מצולם מחוץ למפקדה (הקרויה VILLA BARBARA – לא ברור אם זה שמו של הבית או שלט היתולי) ותמונה שניה המראה את אותו הקצין (?) מעיין במפה בתוך הבית. על התמונה של הבית מבחוץ מצוין שצולמה בחורף 1915-1916.

תצלום נוסף מראה חפירות צרפתיות שנתפסו ע"י הגרמנים. החפירות נראות חדשות לחלוטין, כמעט כאילו נחפרו לתצוגה ולא לשימוש ע"י חיילים.

התצלום האחרון הוא המעניין מכולם, לדעתי. התצלום מראה חבורת שבויים צרפתים בידי הצבא הגרמני. על התמונה רשום כי נתפסו בהתקפה על Fresens. ישובים בשם זה נמצאים בצרפת בכמה מקומות, וכולם יכולים המקום המצוין בתמונה: כפר בשם זה נמצא ליד אראס במחוז פה-דה-קאלה, אזור בו היו קרבות קשים בין הצבא הצרפתי לגרמני ב 1915, 2 ישובים עם שם דומה נמצאים באזור נאנסי וורדון – קרובים גאוגרפית לתמונות הקודמות מהרי הווז', דרומה משם. החיילים הצרפתים מצוידים בקסדות מדגם Adrian ולבושים במדי הצבא הצרפתי horizon-blue. מאחר וציוד זה הונפק לחיילים הצרפתיים החל מתחילת 1915 (הצבא הצרפתי יצא למלחמת העולם הראשונה לבוש במדים אדומים וכחולים – מה שגרם לאבדות עצומות בתחילת המלחמה – ראו ספרה של ברברה טוכמן אוגוסט 1914, ותיאורה המרתק על עניין זה) והושלם במהלך השנה, אפשר להעריך כי תצלום זה צולם בסתיו 1915 (אוקטובר – נובמבר 1915). אינדיקציות נוספות לזמן היא לבוש החורף של חלק מן החיילים הצרפתים – שני חיילים בקדמת התמונה לבושים באפודות צמר כבשים שהונפקו לצבא הצרפתי ב 1915. לעומתם, חבושים החיילים הגרמנים ברקע התמונה בקסדות Pickelhaube (קסדות עם חוד מחודד) ולא בקסדה המתקדמת יותר Stahlhelm, שהוכנסה לשירות ב 1916. החיילים הגרמנים אינם גם לבושים בציוד חורף כלשהו.

זיהוי תצלומים תמיד מהווה הרפתקה – מי הם המצולמים, היכן, מתי? במקרה זה, אלו תמונות על מלחמת עולם נוראית שהדיה משפיעים על חיינו עד עצם היום הזה.