ב"אין לנו עניין להמשיך במלחמה" – הצעה ישראלית להפרדת כוחות

ב.1 | ניסוח הצעה ראשונית בזמן הקמת ממשלה

מוטי אשכנזי, 1977. צילום: יעקב סער, לשכת העיתונות הממשלתית

ערב השיחות עם סוריה, עדיין פעלה ראש הממשלה מאיר סביב מלאכת הקמת הקואליציה. בבחירות שנערכו בסוף דצמבר 1973 נשאר המערך המפלגה הגדולה ביותר, אך הוא איבד מכוחו וירד בחמישה מנדטים ל-51 מושבים. הליכוד מנגד חיזק את כוחו ועלה ל-39 מנדטים, עד שהיה לחלופה של ממש למערך. בבחירות אלו זכתה שולמית אלוני, שעמדה בראש רשימת זכויות האזרח "רץ", בשלושה מנדטים על חשבון המערך. במצב שנוצר, התקשתה גולדה מאיר להגיע להסכם קואליציוני. גם במפלגת העבודה שררו מחלוקות בין "היונים", ובין דיין וסיעתו – רפ"י, שתמכו בממשלת אחדות לאומית עם הליכוד. התעקשותם של רבנים בולטים, שהמפלגה הדתית הלאומית תדרוש, עוד לפני הצטרפותה לממשלה, תיקון לחוק השבות (בסוגיית "מיהו יהודי"), הערימה קשיים נוספים. במקביל, התגבשה תנועה עממית נגד הממשלה, רבים מחבריה – חיילי מילואים שהשתחררו לאחר ביצוע ההסכם עם מצרים. בתחילת חודש פברואר הכריז סרן במילואים מוטי אשכנזי על שביתת רעב בת 48 שעות מול משרד ראש הממשלה. עד מהרה הצטרפו אליו מפגינים נוספים שדרשו את התפטרות דיין. דיין, שציפה להבעת תמיכה מהמפלגה והתאכזב, איים להשאיר את רפ"י מחוץ לקואליציה המתגבשת.

באותה העת נוסדה תנועה עממית נוספת – גוש אמונים. מנהיגיה ראו בהתיישבות מוגברת ביהודה ושומרון, את התגובה הראויה למלחמה ולמצב הרוח הלאומי הירוד. רבים מראשיה היו תלמידים לשעבר בישיבת הרב צבי יהודה קוק – 'מרכז הרב', וחששם המרכזי היה שנסיגה ברמת הגולן תהווה תקדים למהלכים דומים ביהודה ושומרון.

לקראת בואו של קיסינג'ר עם רשימת השבויים בסוריה, נערכה ב-24 בפברואר ישיבת ממשלה ראשונה בעניין תכנית ישראל לנסיגה (תעודה 13). בישיבה הציג הרמטכ"ל את התוכנית המרבית של צה"ל לנסיגה בתוך המובלעת (לפיה לא תהיה כל נסיגה מעבר לקו הפסקת האש של 1967). המובלעת תחולק לשלשה אזורים – אזור סורי, אזור הפרדה בידי האו"ם ואזור ישראלי, הכולל את מוצבי החרמון. במסגרת הצעה זו יוכלו אזרחים סורים לחזור לשטח המובלעת. ההצעה כללה תכנית לדילול כוחות, בדומה לסידורים שנקבעו בהסכם עם מצרים. עוד נקבע, כי במרחק 40-30 קילומטרים לא יהיו טילי קרקע אוויר. שר המשטרה – שלמה הלל, הזכיר לחבריו שישראל כבר הציעה לאפשר לתושבי המובלעת לחזור ולהעביר את מוצבי החרמון שנכבשו במלחמה לפיקוחו של האו"ם תמורת השבויים, ולכן לא תוכל להציע כעת פחות מכך.

בישיבה זו, התעורר לראשונה החשש לגורל היישובים הישראליים בגולן. השרים יוסף בורג ומשה קול הביעו חשש שהסורים יפרו את ההסכם ויטרידו באש את היישובים. בורג אף הזהיר מפני התעוררות ציבורית, שתתבטא במשלחות ובמכתבים נגד הנסיגה. בתשובה לכך ציין השר יגאל אלון כי מתיישבים באזורי ספר מקבלים על עצמם את הסיכונים, וכדי לסייע להם באמת, יש צורך בהסכם שייצב את הפסקת האש. בסיכום דבריו הטיל ספק אם הסורים יקבלו את ההצעות שהציג הרמטכ"ל. דיין, ביקש להזכיר שהמלחמה עם סוריה עלולה להתלקח שוב, והמשך תפיסת הקו הנוכחי יוביל בוודאות למלחמה. ראש הממשלה מצדה התריעה שהסורים עשויים לדרוש נסיגה מעבר לקו הסגול וטענה כי היא מעוניינת לסייע לאמריקנים בהסרת חרם הנפט, וגם למצרים. הרמטכ"ל הסכים ואישר שלדעתו הסורים יגישו דרישה קיצונית לנסיגה, הדומה למה שקיבלו המצרים, שתכלול שטח שלא נכבש ב-1973, והגדיר את ההצעה של צה"ל – "אופטימית".

3 ימים לאחר מכן, ב-27 בפברואר, לאחר שמסר את רשימת השבויים לראש הממשלה (תעודה 14, א 7069/8), נפגש קיסינג'ר עם צוות המשא ומתן שכלל את ראש הממשלה, אבן, אלון, דיין, דיניץ, אלעזר ואחרים (רישום הישיבה, שם, תיק א 7069/8). קיסינג'ר אמר שאינו מצדיק את ההסכם עם סוריה בנימוקים צבאיים ולתוכנו אין כל חשיבות. עצם החתימה על הסכם עם מדינה ערבית רדיקלית חשוב לדעתו, כמו גם עידוד מדינות ערב המתונות, כולל מצרים, והרחקת הסובייטים מהזירה. בנימוקיהם של השרים לדחיית  הנסיגה מעבר לקו הסגול התייחסו בעיקר לפגיעה באדמות היישובים. ראש הממשלה ציינה, שכיוון שישראל לא הפסידה שטח במלחמה, בניגוד לחזית המצרית, אין בסיס לתביעה הסורית, שתוותר על שטחים, מעבר לקו ה-6 באוקטובר. היא התרעמה על כך שאסד לא כיבד את הפסקת האש והמשיך לתקוף את היישובים.

קיסינג'ר התנער מהקו המוצע בטענה שאינו רציני. הוא אמר שאין בכוונתו להציגו לסורים והציע לדחות את תחילת המשא ומתן בעשרה ימים ולשלוח נציג ישראלי לוושינגטון. הוא הציע את שר הביטחון (או מי שיחליף אותו).גם נציג סורי יגיע. קיסינג'ר קיבל את העיקרון שאין לפרק יישובים במסגרת הסכם הפרדה. לשיטתו, אין לקרב את הקו עם סוריה לקו הישראלי, אלא להרחיב את שטח האו"ם. לשאלתו של אבן, אם אין חשש ממסירת כל הנכסים של ישראל בגולן בשלב זה, השיב קיסינג'ר, שניתן לדחות את המשא ומתן על נסיגה נוספת בגולן לתאריך לא ידוע.

בשיחה נוספת שהתקיימה ב-1 במארס, לאחר שובו מביקור בקהיר, הסביר קיסינג'ר את עמדתו של סאדאת: אם ישראל תתעקש לסגת לקו הסגול ותפרוץ מלחמה, הוא יהיה חייב לתמוך בסוריה, אך נסיגה של עוד כמה קילומטרים, מקוניטרה למשל, תוכל לפתור את הבעיה. גולדה הבהירה כי דיבור על נסיגה מעבר לקו הסגול הוא בגדר "דינמיט בארץ", כלשונה, אך קיסינג'ר הדגיש כי סאדאת מוכן לעזור בשכנוע אסד לקבל הצעה דומה להסכם ההפרדה עם מצרים (תעודה 15, א 7069/8). לפי התיאור של קיסינג'ר במקורות אמריקנים, בפגישה נוספת שקיים בהמשך אותו יום עם אסד, תיאר את הקושי לשנות את עמדתה של ישראל, אך אסד התעקש והציג את דרישות המינימום של סוריה – נסיגה של בין 8 ל-10 קילומטרים, כולל קוניטרה והגבעות סביבה.

לאחר מכן ביקר קיסינג'ר בסעודיה ושב לוושינגטון מבלי שעצר בישראל. בפסגת מדינות ערב הוחלט להפסיק את חרם הנפט על ארצות הברית, אך להעריך מחדש את ההחלטה כעבור חודשיים, על מנת להבטיח התקדמות בהסכם עם סוריה.

בישיבת הממשלה שנערכה ב-3 במארס, הדגיש ורהפטיג כי לדעתו המטרה צריכה להיות הסכם שלום מלא, ושאל האם הסכם ההפרדה דחוף יותר לסוריה או לישראל, והאם יכולה ישראל להסתכן בחידוש המלחמה? דיין הסביר כי ישראל משלמת מחיר יקר על העדר הסכם, בין השאר בשל המשך גיוסם של 20,000 חיילי מילואים. אולי מבחינה אובייקטיבית המצב לוחץ יותר על הסורים, אבל בפועל לאסד לא אכפת מהכפריים שגורשו מבתיהם. עוד ציין כי ישראל זקוקה מאוד לסיוע האמריקני, וסיכם: "לפי דעתי אנחנו לחוצים הרבה" (תעודה 16). בסיום הישיבה, החליטה הממשלה לקבל את בקשתו של קיסינג'ר ולשלוח נציג לוושינגטון:

קטע מדברי דיין על היחסים עם האמריקנים, מתוך פרוטוקול ישיבת הממשלה

באותו זמן גברה במובלעת מלחמת ההתשה. הסורים הפגיזו יישובים בגולן ועמדות צה"ל, והחלו לסלול כביש חדש אל המוצב בשיא החרמון שננטש על ידי צה"ל בחורף, בשל תנאי מזג האוויר הקשים. מלחמת ההתשה השפיעה לא רק על השיחות עם קיסינג'ר אלא גם על הרכבת הממשלה, שעמדה בראשית מארס בפני נקודת משבר. בישיבה של לשכת מפלגת העבודה וסיעת המערך בכנסת ב-3 במארס, ולאחר שהוחלט על הקמת ממשלת מיעוט בתמיכת 58 חברי כנסת, ללא השתתפותה של סיעת רפ"י, נשמעו התקפות על ההנהגה מהצד השמאלי של המפלגה ואיומים לא להצביע לרשימת השרים. אחרים הזהירו שממשלת מיעוט לא תחזיק מעמד זמן רב ואמרו שצריך להקים ממשלת אחדות לאומית. לאור הדברים האלה הודיעה גולדה מאיר שתעדכן את נשיא המדינה כי היא מוותרת על הניסיון להרכיב ממשלה. היא עזבה את אולם הדיונים על רקע קריאות "גולדה, אל תלכי". בהמשך הישיבה, נבחרה משלחת שתפנה אליה בבקשה לחזור, וכך עשתה. אך המאבק הפנימי נמשך- רבים תקפו את רעיון ממשלת האחדות, בשל התנגדות הליכוד לוועידת ג'נבה ולהסכם עם מצרים, והחשש שימנע הסכם עם סוריה.

לאחר שהוצע לרבין להחליף את דיין כשר הביטחון, ולאור הדיווחים על סכנת התלקחות בצפון, הסכימו דיין ועמיתו לסיעה – שמעון פרס, להיכנס לממשלה. היו שחשדו בשרים אלה ובממשלה בהגזמה ביחס לאיום בסכנת מלחמה, לצורך מטרות פוליטיות. ראש הממשלה הצליחה לבסוף להקים קואליציה, והציגה את ממשלתה לכנסת ב-10 במארס. היא דיברה על חיזוק צה"ל, על הסירוב לחזור לקווי 1967, ועל הצורך להפוך את הסכמי הפסקת האש והפרדת הכוחות להסכמי שלום. מנגד נאם בגין, ולעג לממשלה, ובאופן אישי לראש הממשלה ולדיין, על חוסר אמינותם, כפי שהתגלתה במשא ומתן הקואליציוני, ועל השימוש שעשו במידע על איום המלחמה למטרות פוליטיות. למרות זאת, הביעה הכנסת אמון בממשלה ברוב של 62 מול 46.

חבר הכנסת אריאל שרון מבקר את מדיניות הממשלה בנאומו מטעם האופוזיציה, 10/3/1974. צילום: משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית

ב.2 | שר הביטחון מציג בוושינגטון את ההצעה הישראלית

לקראת ביקור דיין בוושינגטון נערכו ישיבת ממשלה והתייעצות שרים, כדי לדון בעמדה שעל דיין להציג שם. בישיבת הממשלה הציג הרמטכ"ל בשנית את תכנית צה"ל. יצחק רפאל שאל האם הצעת הממשלה היא רק עמדת פתיחה. ראש הממשלה שהייתה מודעת לדרישות הסורים לנסיגה גדולה יותר, השיבה שמסרים שונים נועדו לאוזניו של קיסינג'ר. דיין העיר שאם מטרת נסיעתו היא להציג את תכנית צה"ל, הרי שקיסינג'ר כבר ראה אותה ו"אפשר לשלוח לו תזכורת בדואר". גולדה מאיר ביקשה לקבוע כי דיין יכול לומר לקיסינג'ר שישראל מוכנה לוותר על המובלעת, והממשלה אישרה קביעה זו.

בהתייעצות השרים הסביר דיין את התנגדותו לטקטיקה של הגשת הצעה נוקשה, מתוך כוונה לרדת ממנה בהמשך.  הוא טען שזו עלולה להוביל לתגובה קשה בציבור. דיין היה סבור שחשוב לקבוע קו יותר גמיש, אפילו אם הוא לא יוצג כרגע. עוד ציין כי התייעץ באלופי פיקוד צפון בעבר ובהווה – מרדכי "מוטה" גור ויצחק חופי, בשאלה עד כמה קונייטרה באמת חשובה לישראל, ועד כמה נסיגה ממנה תגרור פגיעה באדמות היישובים שגבלו בה – עין זיוון, אל רום ובעיקר מרום גולן – הקיבוץ הקרוב ביותר.

אפשרות הנסיגה מקונייטרה ומסירת העיר לידי שלטון אזרחי סורי או לאו"ם, עימתה את הממשלה עם הצורך לוותר על עקרונות ציוניים מקודשים  – התפיסה שההתיישבות קובעת את גבולות המדינה ושהקמת יישובים מבטיחה את הביטחון. הקמת יישובי הגולן לאחר מלחמת ששת הימים נועדה להבטיח שהסורים לא יחזרו להפגיז את הגליל העליון. קיבוץ מרום גולן, היישוב הראשון בהם, עלה  על הקרקע ביוזמה עצמאית על ידי קבוצת צעירים, רובם מתנועת הקיבוץ המאוחד. ביולי 1967 התמקמו במחנה סורי נטוש, אחר כך עברו לקונייטרה ומאוחר יותר זכו לאישור הממשלה. דמות מרכזית בהם, מי שיהפוך למנהיג ההתנגדות לנסיגה בגולן היה יהודה הראל שגדל בקיבוץ מנרה.

יהודה הראל נושא דברים מעל בימת הכנסת / 1997. צילום: עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית

אתר הקבע של מרום גולן היה קרוב מאוד לקונייטרה. בפרוץ מלחמת יום הכיפורים פונו יישובי הגולן בחיפזון, אך דבר הפינוי לא שכנע את הממשלה או את הציבור שאין להם ערך ביטחוני. יחד עם יחיאל אדמוני מהמחלקה להתיישבות בסוכנות היהודית, הכינו המתיישבים תכנית להכפלת האוכלוסייה בגולן וחיזוק ההגנה המרחבית, שחלקים ממנה אושרו על ידי שר האוצר ספיר. אולם כפי שכתב הראל, בדיווח על הקמת המושב קשת, היוו החודשים הראשונים של 1974 נקודת מפנה (ראו בתיק ג 7454/2, עמ' 35-42). ההסכם עם מצרים, המהלכים של קיסינג'ר והאווירה הכללית בציבור "נתנו לנו להבין שהקו הכללי בארץ נוטה להתקפלות". לאחר שנודע להם כי נשקלת נסיגה מעבר לקו הסגול, החלו המתיישבים בפעילות אינטנסיבית למניעתה. בכלל זה פגישות עם כל השרים והסיעות בכנסת, ועדת חוץ וביטחון, אנשי רוח, פניות לתנועות הנוער ועוד, וגם פגישה עם ראש הממשלה מאיר ב-8 בפברואר. בנוסף, הודפסו מדבקות עם הסיסמה "הגולן הוא חלק בלתי נפרד מישראל" ושלטים נתלו במרפסות.

השרים לא נותרו אדישים למצוקת חברי הקיבוצים, שחששו שביטחונם ייפגע ושייאלצו לעזוב את המקום. אלון וגלילי, שניהם חברי קיבוץ, היו מזוהים עם ההתיישבות בשטחים בכלל וברמת הגולן בפרט. מנגד, היו שרים, כספיר, שכבר התריעו בעבר מפני דבקות עיוורת בעקרון ההתיישבות, העלולה להפוך למלכודת. כך למשל, בישיבת הממשלה ב-13 במאי, שעסקה במחאת המתיישבים, חזר ספיר על טיעונים שהשתמש בהם כבר ב-1968, נגד קביעת עובדות שלימים יקשו על הנסיגה.

טרם נסיעתו, העלה דיין בפני ראש הממשלה את האפשרות של נסיגה חלקית מקונייטרה (תעודה 17, א 7068/9), הוכחה לכך שעדיין לא היה מרוצה מהחלטת הממשלה מה-17 במארס, אף  שלא הציע לשנותה. דיין שרטט במפה מקומות שבהם יוכל צה"ל לסגת מהקו הסגול ללא פגיעה בקו הצבאי ובהגנת היישובים, מתוך הנחה שהסורים יסכימו להרחיב את אזור החיץ, אם שני הצדדים ייסוגו. ראש הממשלה מצידה רמזה כי תוכל להסכים לנסיגה קטנה בקונייטרה בשלב מאוחר יותר, אם הסורים יסכימו להגבלת כוחות ולאזור בשליטת האו"ם.

שר הביטחון משה דיין מסיבת עיתונאים בשדה התעופה בן גוריון לפני נסיעתו לוושינגטון, מארס 1974. צילום: יעקב סער, לשכת העיתונות הממשלתית

ב-29 במארס הציג דיין את תכנית צה"ל בפני קיסינג'ר בוושינגטון, שכצפוי, דחה אותה.  קיסינג'ר אמר שלא יציג אותה לנציג הסורי שעומד להגיע לוושינגטון, והבהיר שיש צורך בנסיגה קטנה מעבר לקו הסגול. בד בבד הסלימה הלחימה עם הסורים, ודיין הדגיש את סכנת המלחמה (תעודה 18, א 7069/8). ב-3 באפריל כתב קיסינג'ר לראש הממשלה והזהיר אותה כי אין סיכוי שהסורים יקבלו את ההצעה שהביא דיין, ושהיא עלולה להוביל להקפאת השיחות, ואולי אף לחידוש המלחמה, עם תוצאות הרות אסון. לבסוף ביקש ממנה לשקול מחדש את עמדתה (תעודה 19, חצ 6857/10).

בינתיים נערכו ישיבות ממשלה על סכנת התקפה סורית. ב-31 במארס הציג ראש אמ"ן, אלי זעירא, נתונים על סכנת התקפה באפריל, ועל האפשרות שמצרים תצטרף אליה. הרמטכ"ל דיבר על הגברת הכוננות ועל האפשרות לגייס מחדש אנשי מילואים שהשתחררו, והודיע שהכוננות בחיל האוויר תמשך, יבוטלו חופשות ויעוכב שחרורו של חלק מהצבא הסדיר. בדיון התעוררו מחדש הטראומות מראשיתה של מלחמת יום הכיפורים, והוחלט לגייס מספר מוגבל של אנשי מילואים. סכנת ההסלמה ולחצם של משפחות השבויים השפיעו על ראש הממשלה, והיא שיגרה תשובה לקיסינג'ר בה רמזה על אפשרות שינוי בעמדת הממשלה.

ב.3 | הדוח החלקי של ועדת אגרנט מתפרסם והממשלה מתפטרת

ב-1 באפריל פורסם הדו"ח החלקי של ועדת אגרנט. הוועדה מצאה כי ראש אמ"ן זעירא והרמטכ"ל אלעזר היו אחראים לכשלים המודיעיניים והמבצעיים טרם פרוץ המלחמה. היא המליצה על סיום תפקידם, אך נמנעה מהסקת מסקנות לגבי ההנהגה המדינית. אולם הציבור לא קיבל את ההבחנה בין הדרג המדיני לדרג הצבאי. אלעזר התפטר למחרת, ונשמעו דרישות שגולדה מאיר ומשה דיין יקבלו אחריות מיניסטריאלית ויתפטרו אף הם. מוטי אשכנזי חידש את פעילותו, ועיתון "דבר" קרא לדיין להתפטר. ב-11 באפריל הייתה אמורה הכנסת להצביע על הצעת אי אמון ותנועת המחאה הודיעה כי תקיים הפגנה גדולה מול המשכן.

ב-9 באפריל התקיים דיון סוער בפורום של לשכת מפלגת העבודה עם הסיעה בכנסת, בו הותקף דיין בחריפות. כמה דוברים תמכו בהתפטרות הממשלה ובבחירת מועמד אחר להרכיב ממשלה חדשה. לאחר שהחליטו בממשלה לקיים דיון בנושא האחריות המיניסטריאלית (ראו הפרסום על ועדת אגרנט חלק ג'), הודיעה ראש הממשלה מאיר ב-10 באפריל על התפטרותה והממשלה נפלה. בעקבות התפטרותה, נערכה הצבעה במפלגה לבחירת מנהיג חדש. יצחק רבין ניצח ברוב קטן את המועמד השני, שמעון פרס, והחל בהתייעצויות לשם הקמת ממשלה חדשה.

למרות השינוי הפוליטי, המשיכה הממשלה בשיחות עם קיסינג'ר ועם הסורים על הסכם הפרדת הכוחות. כעת היה לה מעמד של ממשלת מעבר, כמו זו שחתמה על ההסכם עם מצרים בינואר 1974- ממשלה שלא ניתן להפיל אותה בהצבעת אי-אמון. בסוף אפריל תכנן קיסינג'ר לחזור למזרח התיכון כדי לנסות ולסיים את המשא ומתן עם סוריה.